WELCOME TO MY BLOG

SEBALIK SPIDERMAN

Wednesday, 2 November 2011

 Siapakah Lelaki Ini??.

lagaknya sama dengan spiderrman
Akhirnya dia berjaya memanjat Menara Berkembar Petronas atau dikenali KLCC setinggi 452 meter dalam pecubaan ketiga sejak 1997. Siapa ni?. mungkin ramai tak mengenalinya. Gambar lelaki di atas Alain Robert, 47, lelaki Perancis yang terkenal dengan Spiderman. Robert dikatakan berjaya memanjat bagunan hingga ke puncak seawal jam 6.00 pagi.dan turun jam 7.40 pagi.

Dia ni memanglah, minat dia panjat bangunan - bangunan tinggi di serata dunia tanpa menggunakan apa - apa peralatan. Memang gila, tapi juga menakjubkan dan mengagumkan. Ya tak???..Apa yang nak dikongsikan bekaitan sudut positifnya, sudut motivasinya, apa yang dia mampu buktikan tu cukup mencabar kita untuk kukuhkan motivasi diri. kita perlu yakin pulak dengan apa yang kita nak capai. Ya Tak???..

Lelaki dia atas ni , sejak 12 tahun lalu cuba nak jejakkan kaki di puncak Menara Berkembar Petronas , tapi tak pernah berjaya sebab masalah undang - undang ataupun dihalang. Akhirnya diam - diam dia panjat juga, berjaya pulak tu. Tak jatuh. Memang dia ni macam labah - labah, betullah gelaran Spiderman diberikan pada dia, cuma dia tak bersanggayut je pada sesawang.

Menariknya adalah semangat dia untuk berjaya. itu yangkita boleh ambil daripada kegilaan dia. Betul menyalahi peraturan sebab boleh membahayakan diri, tapi kita tak boleh nafikan Skill dia sampai boleh tawan puncak bagunan macam tu punyai tinggi tanpa peralatan. tak ajaib ke????..
kata dia, " inilah bagunan paling sukar untuk saya panjat sebab selalu dihalang oleh pihak berkuasa anda. " Lepas je turun dari bagunan dia di tahan kena dakwa dan didenda atas kesalah menceroboh di bawah Seksyen 447 kanun Keseksaan. tak kisahlah tu kes dia buat pandailah dia tanggung sendiri. Sebenarnya apa yang hendak saya kongsikan dia semangat motivasi yang dia ada...yang buruk tu jangan ambil seperti yang saya tulis di atas kita ambil yang positif berdasarkan kemanpuan kita untuk berjaya.


Apa yang nak tekankan disini kita seharusnya ada semangat untuk berjaya dan kemahuan yang tinggi macam tu. Skill yang kita ada kena kita hargai dan buktikan kita hebat. Memang susah untuk sampai ke puncak bagi orang yang tak reti dan malas pulak. Tapi bagi orang yang gigih, yakin serta bermotivasi tinggi, ia bukan sesuatu yang mustahil, malah boleh jadi senang. Jom!!!!!!!!.......jadi seorang yang bermotivasi.

Tempat Lahirku

Tuesday, 1 November 2011

Assalammuaikum dan salam sejahtera


Nak kongsi tempat menarik

Sejarah Pantai Irama Bachok

            Apa yang hendak saya kongsikan ini adalah tempat  menarik di dearah  lahirnyaku.. “Bachok”. Dikenali sebagai Bachok sebabnya saya tak pastilah. Kata orang tua-tua dahulu Bachok ini kononnya pada zaman dahulu kala terdapat sebuah batu menyerupai seekor burung yang seakan-akan sedang terbang dari laut di tepi pantai sepanjang kira-kira 2 kilometer itu. Tempat di mana batu yang dikatakan telah wujud dan kini dikenali sebagai Kampung Tok Burong.

Pantai Irama Bachok
            Masyarakat dahulu kala di sini juga percaya mengenai cerita dogeng kononnya wujud sebuah kemudi emas yang timbul dipermukaan air di pantai itu bersama-sama seekor buaya putih. Menurut cerita, buaya putih sakti itu telah mengambil seorang budak perempuan di situ untuk dijadikan anak angkatnya sehingga dewasa. Kerana sayangnya yang tidak terhingga, buaya putih itu sentiasa memberi berupa barang-barang kemas kepada budak perempuan  itu. Tempat di mana berasalnya cerita dongeng itu kini dikenali sebagai Kampung Seri Kemudi. Kemudian dipanggil pula dengan nama Bachok. Entah la betul atau  tak kisah dongeng orang dulu – dulu tetapi apa pasti tempatnya mempunyai sebuah pantai yang jadi kebangaan anak watan. Pantai Irama Bachok terkenal dengan kecantikan dan menarik untuk beriadah.

 Pantai Irama juga menyimpan sejarah pahit tanahair kerana menjadi salah satu tempat pendaratan utama tentera jepun di Tanah Melayu pada zaman Perang Dunia Kedua dahulu dan kesan yang masih boleh dilihat ialah beberapa buah kubu tentera inggeris yang masih terdapat di situ.

Ada apa di Bachok?. Hotel 5 bintang?. Kompleks beli-belah?.

            Pernah seorang kawan bertanya kepada saya  soalan-soalan seperti di atas. Saya senyum tanpa jawab apa-apa. Rasa-rasa macam di tu bergurau. Kadang-kadang ada juga macam  rasa di perli. Ada juga terfikir, "Dia ni lemah betul pengetahuan am nya".

            Bachok tak ada hotel, tak ada kompleks beli-belah, tak ada panggung wayang dan tak ada lebuh raya. Pendek kata kami di Bachok tak ada benda-benda mewah  macam tu, (tapi orang kata di laut nya ada petrolium tapi hasil nya bukan untuk kami. Kami tak ada hak....kata mereka) kami hidup serba sederhana. Yang penting kami bahagia.

        Wakil Rakyat kami selalu bertukar, PAS....BN....PAS semula....BN semula .....dan sekarang ni PAS semula. Kami suka bereksperimen, kami dapati kedua-duanya sama saja.hahahahaa....
Bandar Bachok sama seperti keadaannya di tahun 60an dahulu. Kata bapa ku laa semasa bercerita tentang keadaan semasa di Bachok... Entah laaa...........

Pantai Irama Bachok merupakan pusat aktiviti nelayan
Pantai Irama  ni pun merupakan produk Bachok(produk pelancongan). Entah berapa kali dah saya cerita tentang Pantai Irama ni. Itu maknanya saya terlalu berbangga dengan tempat sendiri. Kalau kita tak ceritakan pasal keindahan tempat kita, siapa lagi?. Kalau tak dapat membangun secara fizikal, saya harap anak-anak Bachok akan membangun dari segi sahsiah dan jati diri.


Semoga akan terlahirlah  modal insan yang berkualiti dan tidak lupa asal-usul.

 Ermmmm.....ada lagi nak saya kongsikan.

         Terdapat  juga pelbagai infrastruktur yang disediakan dikawasan pantai seperti gerai jualan, tandas awam, surau, wakaf, tempat letak kerata yang sistematik, dataran, tempat menyalin pakaian dan taman permainan kanak-kanak. Pantai Irama terletak di dalam Daerah Bachok dan merupakan tempat kunjungan utama penduduk Daerah Bachok dan juga penduduk Negeri Kelantan khususnya.

Aktiviti Pelancongan
Jajahan Bachok telah dianugerahkan 2 lokasi pantai yang menarik iaitu Pantai Irama & Pantai Melawi. Sabanhari didapati bahawa semakin bertambah pelawat / pengunjung kedua-dua pantai tersebut.
Bergerak daripada asas inilah Jajahan ini telah mengambil inisiatif dengan menjadikan Jajahan Bachok terus kekal sebagai destinasi pelancongan dan sebagai Pusat Pelancongan bagi Jajahan Bachok.
Berasaskan ini juga Jajahan telah menggerakkan jentera untuk menceriakan pantai tersebut dengan mengadakan beberapa acara menarik untuk pengunjung yang datang ke Jajahan Bachok sepanjang tahun.
Oh...sekarang saya perkenalkan Bandar Bachok pulak kapada pembaca...
Sejarah Bachok - Bandar Pelancongan Islam

            Bachok merupakan salah satu daripada 10 jajahan pentadbiran negeri Kelantan yang terdiri daripada: Kota Bharu, Pasir Mas, Tumpat, Pasir Puteh, Bachok, Kuala Krai, Machang, Tanah Merah, Jeli dan Gua Musang. Bandar Bachok terletak di sebelah barat daya, lebih kurang 35 kilometer dari Kota Bharu.

Aktiviti Sepanjang Tahun

  Tempat ini lebih dikenali sebagai perkampungan nelayan dengan pantainya yang menarik diantaranya yang terkenal ialah Pantai Irama, Pantai Kandis, PantaiKemayang, Pantai Melawi dan Pantai Pengkalan Pateh.Pada masa dahulu sejumlah orang Siam telah datang ke Bachok dan menetap di situ sebagai nelayan. Di antara kampung orang Siam yang terkenal di Bachok ialah Kampung Aril.

Nama Bachok dikatakan berasal dari dua perkataan Siam iaitu Ban dan Choh. Ban bererti kampung dan Choh pula bermakna jala/jaring untuk menangkap ikan. Orang Siam memanggil tempat itu Ban Choh kerana mata pencarian penduduknya tertumpu kepada menangkap ikan. Sebutan Ban Choh akhirnya bertukar menjadi Bachok mengikut loghat Kelantan.

 Lokasi : Bachok


 Pantai ini menghadap Laut China Selantan dan telah ditambak bagi mengelakkan hakisan dari berlaku. Sering dikujungi pada hari minggu (Jumaat dan Sabtu). Seringkali dijadikan tempat mengadakan pesta dan pelbagai acara keramaian. Terletak disepanjang laluan utama Bachok – Kota Bharu.

Peta Negeri Kelantan
             Ermmmm...... Apa yang saya kongsi di atas sebenarnya bertujuan untuk pengetahuan semua. Andai kata nak buat program atau apa - apa aktiviti lepas ni bolehlah ke tempat ini. mungkin ia menjanjikan pengalaman yang menarik kepada semua pembaca sekiranya mengunjung pantai Irama Bachok. Sebenarnya banyak lagi nak ceritakan pasal Bachok ini, nanti takut boring kalau cerita lebih - lebih. So kalau nak tahu keistimewaan Bachok berkunjunglah ke tempat ini sendiri...semoga seronok..

Friday, 28 October 2011

 Gambar semasa program dijalankan

             Gambar ini merupakan gambar saya, rakan-rakan fesilitator dan para pelajar Sekolah Kebangsaan Kalumpang. Ia merupakan kenangan yang amat bernilai bagi saya yang baru menceburi bidangan kaunseling di universiti. Sangat menarik aktiviti yang dijalankan sepanjang program ini. Buat kali pertamanya juga saya jadi fesilitator untuk program sebegini. sungguh mencabar dan memberi banyak pengalaman kepada diri saya sebagai pelajar yang baru berjinak-jinak dalam bidang kaunseling. Ermmmm...akhir kata saya ucapakan terima kasih kepada rakan-rakan fesilitator yang sudi mengajak, mengajar dan membimbing saya  untuk bersama-sama menjayakan program.

Ambilah Sebagai Pengajaran Dalam kehidupan


KISAH LUQMAN AL-HAKIM DENGAN TELATAH MANUSIA

        Dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, setengah orang pun berkata, 'Lihat itu orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki." Setelah mendengarkan desas-desus dari orang ramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di passar itu berkata pula, "Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu."

        Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi, "Lihat itu dua orang menaiki seekor himar, adalah sungguh menyiksakan himar itu." Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderai." Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihatai anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah s.w.t. sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

           Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."

Sekadar Perkongsian



       Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat." 

    " Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut. 

   Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain," 

   Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.
 
   " Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya." 

    "Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.
 
   " Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi. 

   " Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya." 

   Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam..

NASIHAT LOQMAN AL- HAKIM

1.  Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

2.  Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilahterlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.
  
3.  Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya
 
4.  Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilahterlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.


5.  Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.